Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrołęce
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Wiktora Gomulickiego
w Ostrołęce
I Postanowienia ogólne
§1
Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrołęce działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Dz.U. z 2001 r. Nr 242, poz.1591 ze zm.,
- ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85 poz.539, ze zm.,
- ustawy z dnia 25 października 199 lr. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz.123 ze zm.
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.. o finansach publicznych Dz.U. Nr 157, poz.1240 ze zm.
- statutu,
- niniejszego Regulaminu,
§2
Regulamin organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej w dalszych postanowieniach określa:
- strukturę organizacyjną Biblioteki,
- zakres działania dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego,
- zakres działania kierowników działów i kierowników placówek udostępniania,
- zakres działania komórek organizacyjnych,
- organizację kontroli wewnętrznej,
- załatwianie skarg i wniosków.
§3
Miejska Biblioteka Publiczna obejmuje bibliotekę główną przy ul. Głowackiego 42 wraz z filiami bibliotecznymi zlokalizowanymi na terenie miasta Ostrołęki
II Organizacja wewnętrzna Miejskiej Biblioteki Publicznej
§4
Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą:
- Dyrektor,
- Zastępca Dyrektora,
- Dział Organizacyjno-Administracyjny
- Dział Finansowo-Księgowy,
- Dział Metodyki i Informacji
- Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
- Dział Udostępniania Zbiorów,
III Zakres działania dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej, zastępcy dyrektora i głównego księgowego
§5
- Dyrektor podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta.
- Dyrektor reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz, współpracuje z władzami rządowymi i samorządowymi oraz kulturalno - oświatowymi na terenie miasta, województwa i kraju.
§6
Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, w szczególności za:
- opracowanie i realizację planów działalności podstawowej i finansowej oraz za sprawozdawczość w tym zakresie,
- prawidłową organizację pracy,
- podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych oraz należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac,
- stosowanie zarządzeń, instrukcji, wytycznych i poleceń władz zwierzchnich,
- prowadzenie i przestrzeganie zasad związanych z zamówieniami publicznymi,
- przestrzeganie zasad oszczędnego gospodarowania budżetem Biblioteki,
- przestrzeganie zasad tajemnicy o informacjach niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
- dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników,
- prognozowanie i programowanie rozwoju lub zmian w sieci bibliotecznej,
- rozwój i upowszechnianie czytelnictwa na terenie miasta,
- zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzegania obowiązujących przepisów BHP i ppoż.,
- zapoznanie pracowników z obowiązującymi przepisami (ppoż., BHP, regulaminami i zarządzeniami oraz przepisami merytorycznymidotyczącymi bibliotek),
- wykonanie okresowych ocen pracowników Biblioteki,
- awansowanie, wyróżnianie lub karanie pracow ników zgodnie z Kodeksem pracy i regulaminem wynagradzania.
§7
Do osobistego rozstrzygnięcia i decyzji Dyrektora należą w szczególności sprawy:
- wydawania regulaminów i zarządzeń we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki,
- zatwierdzania planu finansowego i dokonywania przesunięć środków finansowych,
- zatwierdzania zamierzeń inwestycyjnych i remontowych,
- tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek organizacyjnych Biblioteki oraz ustalania ich organizacji wewnętrznej, z zastrzeżeniem kompetencji Rady Miasta określonych w Statucie Biblioteki,
- zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników,
- podział etatów na poszczególne komórki organizacyjne,
- powoływania i odwoływania: głównego księgowego, kierowników działów oraz kierowników filii,
- podejmowania decyzji w sprawie odpowiedzialności służbowej,
- przyznawania wyróżnień i nagród,
- zatwierdzania formy organizowania przetargów publicznych oraz powierzania realizacji zamówienia,
- powoływania komisji i ustalania ich składów osobowych.
§8
- Zastępca dyrektora podlega dyrektorowi Biblioteki.
- Zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do jego osobistej decyzji.
- Reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz w zakresie powierzonych kompetencji oraz udzielonych upoważnień.
§9
Do kompetencji zastępcy dyrektora należy w szczególności:
- planowanie i wytyczanie kierunków działania podległych komórek organizacyjnych,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją określonych zadań merytorycznych przez podległe komórki organizacyjne oraz koordynowanie ich działań,
- organizowanie szkoleń zawodowych pracowników Biblioteki oraz doradztwa merytorycznego dla bibliotekarzy,
- rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w sprawach objętych zakresem działania nadzorowanych komórek organizacyjnych,
- ustalanie zakresów czynności dla kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych,
- aprobowanie i wnioskowanie :
- spraw z zakresu nadzorowanych komórek organizacyjnych, przedkładanych do decyzji dyrektora Biblioteki,
- propozycji awansów, przeszeregowań, nagród i kar.
- sprawozdawczość z zakresu działalności merytorycznej Biblioteki
- prowadzenie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków na działalność merytoryczną Biblioteki
- kontakty z mediami
§10
Główny księgowy odpowiada za prawidłowe gospodarowanie budżetem Biblioteki, podlega bezpośrednio dyrektorowi Biblioteki.
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- odpowiedzialność za prawidłowe sporządzanie dokumentów finansowych i ich obieg,
- kierowanie działem finansowo-księgowym i zapewnienie prawidłowej działalności finansowej Biblioteki,
- prowadzenie rachunkowości Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sprawowanie kontroli pod względem formalnym i rachunkowym dowodów finansowych, dekretacji i ich księgowania,
- opracowywanie i realizacja planów finansowych Biblioteki,
- analizowanie zgodności zapisów obrotów i sald na nośnikach komputerowych,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i statystyk PFRON
- analizowanie całokształtu gospodarki finansowej Biblioteki oraz zabezpieczanie środków finansowych niezbędnych do jej funkcjonowania,
- kontrasygnowanie umów mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,
- współdziałanie ze skarbnikiem urzędu miasta Ostrołęki w sprawach związanych z gospodarką finansową Biblioteki.
IV Zakres działania kierowników działów i kierowników filii bibliotecznych
§11
Na czele komórek organizacyjnych stoją kierownicy, którzy kierują ich pracą i odpowiadają za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte i skuteczne wykonanie zadań objętych zakresem działania komórek organizacyjnych.
§12
Kierownik działu organizuje działalność swojej komórki organizacyjnej i jest za nią odpowiedzialny. Obowiązki i uprawnienia realizuje zgodnie z zasadami i przepisami obowiązującego prawa.
§13
Do zakresu zadań kierownika działu należy w szczególności:
- planowanie i koordynowanie pracy wynikającej z zakresów działania działu oraz zadań określonych w planach pracy lub zleconych mu przez przełożonego,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad przebiegiem realizacji zadań działu i dyscypliną pracy oraz przestrzeganiem przez pracowników działu obowiązujących przepisów,
- sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonywanej pracy,
- udzielanie wskazówek, wytycznych, poleceń odnośnie form i sposobu realizacji zadań oraz przysposabianie nowych pracowników do objęcia określonych stanowisk pracy,
- bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności lub zleconych przez przełożonego oraz ustalanie i aktualizowanie zakresów czynności pracowników działu,
- opiniowanie merytoryczne dokumentów finansowych kierowanych do księgowości dotyczących zadań działu,
- planowanie i przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
- ustalanie planów urlopowych pracowników działu,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników działu,
- przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu,
- składanie propozycji rozwiązywania problemów lub wprowadzania zmian w organizacji działu,
- wnioskowanie o dokonanie uzasadnionych zmian w regulaminach obowiązujących w Bibliotece,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi pracowników działu m.in.: premiowanie, przyznawanie nagród, awansowanie, karanie zgodnie z prawem pracy.
- stwarzanie warunków podległemu zespołowi pracowników do rozwijania inicjatyw i podnoszenia kwalifikacji zawodowych
§14
Kierownik filii bibliotecznej kieruje całokształtem działalności podległej filii i jest za nią odpowiedzialny.
§15
Do zakresu zadań kierownika filii bibliotecznej należy w szczególności:
- planowanie i koordynowanie pracy wynikającej z zakresów działania placówki oraz zadań określonych w planach pracy lub zleconych mu przez przełożonego,
- sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonywanej pracy,
- bieżąca orientacja w wydatkach na zakup zbiorów bibliotecznych,
- odpowiedzialność za prawidłową strukturę zbiorów bibliotecznych,
- administrowanie lokalem bibliotecznym,
- przekazywanie pracownikom informacji, poleceń i decyzji przełożonego,
- bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności lub zleconych przez przełożonego,
- sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez pracowników obowiązujących przepisów,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- ustalanie planów urlopowych pracowników,
- przysposabianie nowych pracowników do objęcia określonych stanowisk pracy,
- przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem placówki,
- wnioskowanie o dokonanie uzasadnionych zmian w regulaminach wypożyczalni,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi premiowania pracowników.
§16
Kierownicy działów i kierownicy filii bibliotecznych ponoszą odpowiedzialność zarówno za skutki podjętych decyzji, jak również decyzji nie podjętych, gdy sytuacja wymagała ich podjęcia.
V Zakres działania komórek organizacyjnych
§17
Dział organizacyjno-administracyjny
Do zakresu zadań działu należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z rozbudową i modernizacją bazy lokalowej w tym również sprawowanie nadzoru nad przebiegiem remontów,
- prowadzenie okresowych kontroli i przeglądów obiektów zgodnie z Prawem Budowlanym,
- prowadzenie procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych
- prowadzenie spraw związanych z administrowaniem lokalami bibliotecznymi
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem obiektów bibliotecznych i majątku Biblioteki
- planowanie i zaopatrywanie Biblioteki w sprzęt, urządzenia i materiały
- prowadzenie magazynu podręcznego materiałów biurowych , środków czystości i innych przedmiotów bieżącego użytkowania
- prowadzenie ewidencji ilościowej wyposażenia
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji transportu
- utrzymywanie czystości w budynku głównym
- prowadzenie spraw związanych z obsługą szatni (przygotowywanie grafików i rozliczanie godzin pracy szatniarzy)
- opisywanie rachunków
- prowadzenie sprawozdawczości dla potrzeb GUS
- sporządzanie protokołów likwidacyjnych sprzętu oraz materiałów znajdujących się w księdze ilościowej wyposażenia
- prowadzenie postępowań i przygotowywanie umów na wywóz nieczystości, monitoring obiektów, zakup wody etc.
- systematyczne wywożenie makulatury i elektrośmieci do punktów odbioru
- prowadzenie archiwum zakładowego
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania Biblioteki
- prowadzenie wszelkich spraw związanych z korespondencją,
- prowadzenie rejestru zarządzeń i decyzji,
- prowadzenie zeszytu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej.
- wysyłanie i roznoszenie korespondencji Biblioteki,
- komputerowe przepisywanie pism zleconych przez Dyrekcję Biblioteki
- przygotowywanie umów o pracę i innych dokumentów niezbędnych do nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy
- prowadzenie akt osobowych pracowników
- prowadzenie ewidencji czasu pracy , urlopów oraz zwolnień lekarskich
- kontrola dyscypliny pracy pracowników
- wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych
- prowadzenie spraw socjalnych ZFSS
- wystawianie zaświadczeń RP-7 pracownikom przechodzącym na emeryturę bądź starającym się o rentę
- prowadzenie spraw związanych z organizacją przez PUP stażów oraz prac interwencyjnych
- prowadzenie i załatwienie wszelkich spraw związanych z zapewnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
§18
Dział finansowo - księgowy
Do zakresu zadań działu należy w szczególności:
- sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym,
- dekretowanie dokumentów,
- księgowanie operacji finansowych na kontach syntetycznych i analitycznych oraz uzgadnianie zapisów analitycznych i syntetycznych,
- ewidencja i rozliczanie darowizn finansowych,
- sporządzanie list płatniczych wynagrodzeń oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników,
- prowadzenie kartotek wynagrodzeń osobowych, zasiłków chorobowych oraz rozliczeń finansowych w zakresie ubezpieczeń społecznych,
- wystawianie zaświadczeń o wysokości zarobków pracownikom
- opracowywanie planów finansowych przy ścisłej współpracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Biblioteki,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie wewnętrznych i zewnętrznych sprawozdań finansowych,
- opracowywanie analiz i informacji dotyczących realizacji planu finansowego, stanu majątkowego itp.,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej - kontrolowanie wszystkich komórek organizacyjnych w zakresie rzetelności i prawidłowości sporządzania dokumentów stanowiących podstawę zapisów księgowych oraz w zakresie gospodarki kasowej,
- prowadzenie inwentarza majątku bibliotecznego (z wyłączeniem materiałów bibliotecznych),
- kontrolowanie gospodarki materiałowej,
- okresowe sprawdzanie ewidencji ilościowej materiałów
- przeprowadzanie wyceny zinwentaryzowanych środków trwałych i materiałów oraz ustalanie różnic inwentaryzacyjnych,
- uzgadnianie z działami merytorycznymi i filiami stanu ilościowo wartościowego zbiorów,
- właściwe przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dokumentów księgowych, jak również sprawozdań finansowych i gotówki.
- prowadzenie obsługi kasowej,
- sporządzanie raportów kasowych,
- prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania,
§19
Dział metodyki i informacji
Do zakresu zadań działu należy w szczególności:
- udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych użytkownikom indywidualnym i zbiorowym (bibliotekom, instytucjom i organizacjom) bezpośrednio na miejscu, telefonicznie i pisemnie, a także za pośrednictwem poczty elektronicznej,
- współpraca z innymi ośrodkami informacyjno-bibliograficznymi w mieście i na terenie kraju w zakresie współudziału w pracach bibliograficznych, wymiany materiałów, opracowań oraz doświadczeń,
- sporządzanie zestawień bibliograficznych w postaci wydruków dla potrzeb czytelników, bibliotek, instytucji i organizacji,
- obsługa użytkowników w czytelni i pracowni zbiorów regionalnych oraz udostępnianie zbiorów na miejscu,
- prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji wypoży czeń i odwiedzin,
- propagowanie biblioteki oraz zakresu i rodzaju świadczonych usług, poprzez obsługę wycieczek zbiorowych w Bibliotece, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji o zbiorach bibliotecznych,
- współpraca z Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów w zakresie uzupełniania zbiorów
- działalność dokumentacyjna dotycząca regionu, w tym :
- wprowadzanie informacji o regionie do komputerowej bazy danych w oparciu o prasę regionalną i ogólnopolską
- opracowywanie bibliografii regionalnej oraz przygotowywanie materiałów do Bibliografii Województwa Mazowieckiego w wersji elektronicznej
- gromadzenie, opracowanie i udostępnianie dokumentów życia społecznego,
- gromadzenie materiałów dotyczących działalności instytucji, organizacji i osób życia publicznego regionu.
- prace związane z gromadzeniem, opracowaniem i udostępnianiem czasopism:
- opracowanie kartoteki zagadnieniowej
- systematyczne aktualizowanie bazy danych zawierającej czasopisma gromadzone przez Bibliotekę.
- współpraca z placówkami kultury w zakresie wymiany informacji o regionie oraz udostępnianie zbiorów wg zapotrzebowania,
- prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,
- prowadzenie praktyk studenckich w zakresie pracy działu,
- inspirowanie i organizowanie spotkań autorskich, promocji książek, sesji popularno-naukowych i innych form pracy z czytelnikiem dorosłym,
- opracowywanie scenariuszy i przygotowywanie wystaw z zakresu literatury i z innych dziedzin kultury i historii na potrzeby Biblioteki i bibliotek samorządowych,
- prowadzenie lekcji edukacyjnych z zakresu literatury, historii i kultury,
- opracowywanie regulaminów i realizacja konkursów literackich ogłaszanych przez bibliotekę o zasięgu lokalnym, ponadlokalnym i ogólnopolskim,
- opracowywanie redakcyjne i korekta publikacji książkowych oraz wydawnictw ciągłych , projektowanie i druk zaproszeń i plakatów na imprezy organizowane przez Bibliotekę,
- współpraca ze sponsorami w zakresie pozyskiwania środków na działalność oświatowo-edukacyjną,
- monitorowanie informacji o funduszach grantowych
- projektowanie i wykonywanie oprawy plastycznej imprez organizowanych w Bibliotece
- wykonywanie wszelkich druków informujących o działaniach podejmowanych przez biblioteki,
- współpraca z organizacjami i instytucjami w zakresie promowania działalności oświatowo-edukacyjnej.
- konsultacje i instruktaż w zakresie prawidłowej działalności bibliotek i ich promocji w środowisku,
- inicjowanie i inspirowanie wszelkich działań służących rozpowszechnianiu książki i czytelnictwa w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem programów dla dzieci i młodzieży,
- inspirowanie działalności kulturalno-edukacyjnej bibliotek oraz pomoc przy organizacji imprez i spotkań autorskich w bibliotekach samorządowych powiatu ostrołęckiego,
- instruktaż oraz pomoc przy inwentaryzacji i selekcji zbiorów,
- informowanie i pomoc przy wdrażaniu nowych przepisów prawnych związanych z funkcjonowaniem bibliotek i upowszechnianiem książki,
- koordynacja komputeryzacji biblioteki i wdrażania programów bibliotecznych,
- doradztwo w rozszerzaniu oferty bibliotecznej oraz pomoc w pozyskiwaniu dodatkowych środków finansowych poprzez opracowywanie i realizację projektów z różnych fundacji i samorządów,
- programowanie i organizacja doskonalenia zawodowego bibliotekarzy w formie :
- seminariów i warsztatów /ogólnych i specjalistycznych/
- kursów, praktyk, narad
- szkoleń przywarsztatowych
- koordynowanie przebiegu praktyk studentów i szkół wyższych bibliotekarskich,
- opracowywanie wzorcowych pomocy metodycznych na użytek bibliotek,
- inicjowanie i organizowanie badań dotyczących działalności bibliotecznej oraz opracowywanie analiz statystycznych,
- współpraca w sprawach dotyczących metodyki z Biblioteką m.st. Warszawy- Biblioteką Główną Województwa Mazowieckiego,
- prowadzenie gabinetu metodycznego
- ujednolicanie dokumentacji dotyczącej planowania i sprawozdawczości całej sieci biblioteki publicznych w powiecie ostrołęckim.
- sporządzanie planów i sprawozdań z realizacji zadań
- współpraca z Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów w zakresie kontroli i selekcji zbiorów
§20
Dział gromadzenia i opracowania zbiorów
Do zakresu zadań działu należy w szczególności:
- koordynacja polityki zakupu materiałów bibliotecznych dla Biblioteki Głównej i filii bibliotecznych w Ostrołęce z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb czytelniczych i zgodnie z zaplanowanymi na ten cel w budżecie środkami oraz realizacja zakupu nowości z dotacji rządowych,
- gromadzenie i selekcja otrzymanych przez Bibliotekę nabytków (dary, przekazanie, depozyty),
- prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków materiałów bibliotecznych,
- opracowanie formalne i rzeczowe wpływów bieżących Biblioteki Głównej oraz filii bibliotecznych (z wyłączeniem czasopism) w elektronicznym katalogu centralnym MBP w systemie Aleph :
- katalogowanie w formacie MARC 21
- klasyfikowanie wg aktualnie obowiązujących tablic UKD
- tematowanie z użyciem JHP BN
- śledzenie zmian wprowadzanych do formatu MARC 21 i słownika JHP BN oraz wykonywanie potrzebnych korekt rekordów bibliograficznych znajdujących się w katalogu centralnym MBP
- melioracja rekordów egzemplarzy Biblioteki Głównej
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji zakupionych i ofiarowanych materiałów oraz współdziałanie z księgowością biblioteki w zakresie rozliczeń finansowych,
- opracowywanie i upowszechnianie w formie elektronicznej przeglądu nowości na potrzeby użytkowników bibliotek,
- pomoc i poradnictwo bibliotekom samorządowym w zakupie nowości wydawniczych,
- współdziałanie z wydawcami, hurtowniami książek i księgarniami w dziedzinie prawidłowego zaopatrzenia bibliotek w książki i zbiory specjalne
- analiza statystyczna i opisowa stanu zasobów bibliotecznych oraz wykorzystania ich przez czytelników,
- prowadzenie systematycznej selekcji zbiorów w celu zachowania właściwego profilu księgozbioru,
- opracowywanie materiałów metodycznych w celu doskonalenia działalności bibliotek w zakresie gromadzenia i opracowywania zbiorów,
- współpraca z instytucjami w zakresie wymiany wydawnictw,
- koordynacja działań związanych z procesem komputeryzacji biblioteki,
- administrowanie systemami bibliotecznymi w budynku głównym oraz filiach,
- wdrażanie oraz nadzór nad eksploatacją programów komputerowych,
- szkolenia, konsultacje, pomoc udzielana pracownikom biblioteki w zakresie korzystania z oprogramowania bibliotecznego,
- szkolenia oraz doradztwo przy wyborze i zakupie oprogramowania dla bibliotek samorządowych z terenu powiatu ostrołęckiego,
- prowadzenie strony internetowej Biblioteki - aktualizacja,
- opracowywanie planów i sprawozdań,
- współpraca z Biblioteką Narodową, Biblioteką m.st. Warszawy Biblioteką Główną Województwa Mazowieckiego i innymi bibliotekami w zakresie rozwoju procesu automatyzacji.
§21
Dział udostępniania zbiorów
Do zakresu zadań działu należy w szczególności:
- współpraca z Działem Gromadzenia w zakresie uzupełniania zbiorów
- ewidencja materiałów bibliotecznych (przybytków i ubytków) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- selekcja zbiorów pod kątem zniszczenia, dezaktualizacji i przydatności w bibliotece,
- przeprowadzanie kontroli zbiorów (scontrum) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- obsługa użytkowników ,udostępnianie zbiorów zgodnie z Regulaminem Wypożyczalni i Czytelni Biblioteki oraz ewidencja odwiedzin i wypożyczeń,
- ewidencja użytkowników oraz ochrona ich danych osobowych,
- udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych oraz ewidencja kwerend i dezyderatów,
- aktualizacja katalogów oraz komputerowych baz danych,
- pobieranie kaucji zwrotnych i kar regulaminowych oraz rozliczanie z księgowością Biblioteki wg ustalonych zasad,
- dbałość o odzyskiwanie przetrzymywanych materiałów bibliotecznych poprzez wysyłanie upomnień zwykłych i ostatecznych do użytkowników nie przestrzegających Regulaminu Wypożyczalni,
- sporządzanie statystyk na potrzeby GUS-u,
- pozyskiwanie darczyńców wspierających finansowo i rzeczowo działalność biblioteki,
- udział placówek udostępniania w projektach i programach rządowych.
- odzyskiwanie przetrzymywanych przez użytkowników materiałów bibliotecznych.
- udostępnianie zbiorów specjalnych (dokumentów audiowizualnych, elektronicznych, druków muzycznych, kartograficznych, ikonograficznych i księgozbioru podręcznego o tematyce muzycznej.
- przysposobienie techniczne zbiorów specjalnych
- udostępnianie zbiorów audiowizualnych czytelnikom i instytucjom zgodnie z Regulaminem wypożyczalni zbiorów specjalnych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej wypożyczalni zbiorów specjalnych (ewidencji wypożyczeń, zobowiązań, prowadzenie statystyk okresowych oraz sporządzanie sprawozdań itd.),
- współpraca z organizacjami i instytucjami społecznymi i kulturalnymi w zakresie popularyzacji zbiorów,
- upowszechnianie kultury muzycznej wśród osób indywidualnych, placówek kultury, oświaty i in.,
- organizacja form pracy z osobami niepełnosprawnymi,
- pobieranie kaucji zwrotnych i rozliczanie ich z księgowością Biblioteki,
- odzyskiwanie przetrzymywanych przez użytkowników zbiorów specjalnych
VI Załatwianie skarg i wniosków
§22
- Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00
- Dyrektor i zastępca dyrektora przyjmują oraz rozpatrują i załatwiają skargi i wnioski w sprawach objętych zakresem działania nadzorowanych przez nich komórek organizacyjnych.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje dyrektor lub zastępca dyrektora.
- Nadzór bieżący nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawuje dyrektor.
§23
- Skarga nie może być przekazana do załatwienia komórce organizacyjnej lub pracownikowi, jeżeli zawarte w niej zarzuty dotyczą ich działalności. Pracownicy lub komórki organizacyjne, których działalności dotyczy skarga, mają obowiązek udostępnienia wszelkich danych osobie sprawdzającej zasadność tej skargi.
- Wnioski dotyczące wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec pracowników, winnych nieterminowego lub niewłaściwego załatwienia skargi przedkładane są dyrektorowi.
- Zgłaszających się do dyrektora w sprawach skarg i wniosków oraz pisma dotyczące tych zagadnień rejestruje pracownik Działu Organizacyjno- Administracyjnego w odrębnym rejestrze.
§24
Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków stosuje się Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz.46).
VII Kontrola wewnętrzna
§25
- Kontrolę wewnętrzną sprawują: dyrektor, zastępca dyrektora, główny księgowy oraz kierownicy działów i placówek udostępniania.
- Kontrole wewnętrzne przeprowadzane są w celu sprawdzenia:
- prawidłowości wykonywania zadań przez poszczególne komórki
- organizacyjne i pracowników Biblioteki,
- zgodności załatwianych spraw z obowiązującymi przepisami prawa statutem Biblioteki i regulaminami wewnętrznymi, przestrzegania zasad zachowania tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych.
- Stosuje się zasady łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników kontrolowanej komórki organizacyjnej.
- Dyrektor, zależnie od potrzeb, może powołać komisję i zlecić jej przeprowadzenie okresowych i doraźnych kontroli w komórkach organizacyjnych, określając przedmiot i zakres kontroli.
- Kontrole zewnętrzne prowadzone przez uprawnione organy odnotowywane są w księdze kontroli przechowywanej w sekretariacie , po uprzednim zgłoszeniu kontroli i okazaniu upoważnienia dyrektorowi.
- Szczegółowe zasady systemu kontroli wewnętrznej w zakresie gospodarowania środkami publicznymi Biblioteki określa odrębne zarządzenie Dyrektora.
VIII Postanowienia końcowe
§26
Szczegółowe obowiązki i odpowiedzialność pracowników Biblioteki określają indywidualne zakresy czynności na zajmowanych stanowiskach pracy.
§27
Sprawy nie wymienione w zakresie działania poszczególnych komórek organizacyjnych, są przydzielane przez dyrektora lub zastępcę do załatwiania tej, której zakres działania jest najbardziej zbliżony do charakteru danej sprawy.
§28
Sprawy związane z ochroną danych osobowych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) oraz zarządzenia i instrukcje dyrektora Biblioteki wydane w tej sprawie.
§29
- Wszyscy pracownicy Biblioteki mają obowiązek zapoznania się z treścią regulaminu.
- Każdy pracownik stwierdza własnym podpisem fakt zapoznania się z treścią regulaminu na specjalnym oświadczeniu przechowywanym w aktach osobowych.
- Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2011 r.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | MBP Ostrołęka |
---|---|
Data utworzenia: | 2017-04-14 |
Data publikacji: | 2017-04-14 |
Osoba sporządzająca dokument: | Hanna Gawrońska |
Osoba wprowadzająca dokument: | |
Liczba odwiedzin: | 2839 |